5 conversie optimalisatie tips voor meer resultaat

Conversie optimalisatie is heel belangrijk om meer uit je website te halen, maar het wordt vaak als een ingewikkeld proces ervaren. Hoe maak je van bezoekers nieuwe klanten?

Deze praktische conversie optimalisatie tips kun je direct toepassen om te groeien! Met een gestructureerde aanpak, de juiste tools en analyse haal je meer rendement uit je website. Conversie optimalisatie is meer dan ellen een call-to–action knop veranderen, maar een continue proces dat tijd en aandacht vraagt.

Het moeilijkste is om de bedrijfscultuur te veranderen, zodat testen en experimenteren een proces is in de CRO strategie

Tip 1 : Bedenk wat je doel is

Het klinkt logisch, maar deze basis wordt zeker niet altijd toegepast. Wat wil je bereiken? Leads voor sales, inschrijvingen voor nieuwsbrief of bijv downloads?

Tip 2 : Kennis is macht

Door het meten van conversies kun je ontdekken welke acties er plaatsvinden. Op basis van deze inzichten kun je optimaliseren om de conversies te maximaliseren. Om te weten welke conversies het meest waardevol zijn kun je Google Analytics en Hotjar gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers.

Tip 3 : Durf te experimenteren

Conversie optimalisatie draait ook om experimenteren en je (potentiële) klant leren kennen. De organisatie, de processen en de cultuur moeten hier ook op ingesteld zijn om succesvol te zijn. Door te experimenteren, ontdek je wat wel en niet werkt volgens experimentgedreven marketing principe van Growth Hacking

Tip 4 : Zet A/B testen kwalitatief en niet kwantitatief in

Stel , je hebt een landingspagina op je website gemaakt om een whitepaper te downloaden. Het blijkt dat de traffic hoog is, maar de uiteindelijke conversie laag is. Door twee soorten landingspagina’s te maken met een lang en kort aanvraagformulier kun je testen welke pagina de hoogste conversie heeft. Gebruik dus bij A/B testing maar 1 aanpassing om het gedrag van je klant te beïnvloeden. Een A/B kun je starten met de tools Google Optimize (gratis) of betaalde tools zoals Optimizely of Optimize 360

Tip 5 : Overtuig het management met data en een dashboard voor rapportage

Bewijs wat de impact is van de experimenten en de inzichten in (het gedrag) je klant. Met heldere cijfers in een dashboard ziet het management dat een verhoging in conversie meer klanten en omzet op kan leveren.

Wil je in gesprek en ontdekken welke kansen er zijn voor jouw organisatie? Stuur een bericht naar info@socialbrander of bel / app via +31 (0) 6 33 083 106

About the Author

Mark Gieben

Mark Gieben is digitaal marketing strateeg / consultant en oprichter van Social Brander. Ontwikkelt en implementeert praktische en juiste groeistrategie om jouw doelgroep nog beter te bereiken. Werkt dagelijks voor kleine, grote, bekende en minder bekende bedrijven om samen de online strategie te optimaliseren.