Hoe vind je de beste klanten voor jouw bedrijf?

Met een paar eenvoudige stappen kun je de winstgevendheid van je bedrijf dit jaar nog verhogen door je te richten op het werven en het beter bedienen van klanten.

Hoe kun je starten met een effectieve strategie?

1. Maak een lijst van je huidige klanten. Neem dan even de tijd om een rapport cq overzicht te maken voor dit jaar tot nu van “inkomsten van klanten”. Maak een lijst van je klanten en sorteer ze op grootte. Je grootste klant is nummer een, de tweede grootste is nummer twee, en ga zo maar door, recht naar beneden in de lijst totdat je een top 20 hebt.

Sorteer ze nu opnieuw met het brutowinst erbij (het geld dat je hebt verdiend na aftrek van alle directe kosten om die klant te bedienen). Je kunt ook een redelijke inschatting maken om zo een lijst samen te stellen.

2. Selecteer de beste klanten. Jij weet toch van alle soorten klanten wie het beste zijn voor je bedrijf. Het is eenvoudig om ze te verliezen als je bedrijf groeit. Herkenbaar? Kijk naar je lijst: welke klanten zijn echt het beste voor je bedrijf? Om jouw ideale klanten te vinden, kijken we naar vijf aspecten:

  • Wie neemt je diensten het meeste af?
  • Wie waardeert je diensten de meest?
  • Wie heeft het budget om je te diensten te kunnen betalen?
  • Wie is het makkelijkst te overtuigen om je diensten te kopen?
  • Wie is het makkelijkst om mee te werken?

Jij zult snel zien dat degenen die naar boven drijven, wanneer beoordeeld door deze vijf criteria, heel anders zijn dan degenen die zorgen voor de meeste inkomsten.

3. Refocus en maak andere keuzes! Ga door met (nieuwe) klanten die vergelijkbare kenmerken hebben als je meest ideale klanten. Negen van de tien keer zien wij dat een bedrijf geld verliest op de bodem 10-20% van hun klanten. Jouw bedrijf zal beter af zijn als je deze belangrijke keuzes maakt, wat kan resulteren in een grotere winstgevendheid.

Heb je vragen over het proces of wil je advies wilt hoe je dit aan kunt pakken, bel (06-33083106) of mail gerust!

Posted in:
About the Author

Mark Gieben

Mark Gieben is digitaal marketing strateeg / consultant en oprichter van Social Brander. Ontwikkelt en implementeert praktische en juiste groeistrategie om jouw doelgroep nog beter te bereiken. Werkt dagelijks voor kleine, grote, bekende en minder bekende bedrijven om samen de online strategie te optimaliseren.