Social media effectief gebruiken voor events

Social media is geïntegreerd in ons dagelijks leven. Maar gebruiken wij het ook om te luisteren, pro actief contacten te leggen, netwerk uit te breiden of meer informatie verzamelen over bedrijf of persoon? Een van de oudste vormen van verkoop en marketing is om naar een congres of business evenement te gaan. Bezoekers en bedrijven benutten helaas niet alle mogelijkheden van social media marketing. Als je op zoek bent naar meer leads en contacten zijn er een heleboel tips en ideeën om te delen.

Het gebruik van social media voor, tijdens en na events

Hier zijn enkele tips die je kunnen inspireren om betere resultaten te behalen met van social media marketing:

  • 1. Zoek uit wie je wilt spreken : Wanneer je naar een event gaat, kun je gewoon rondlopen en proberen en hopen op een aantal interessante contacten. In plaats daarvan kun je ook gebruik maken van een gerichte aanpak. Maak een korte lijst van 5-10 bedrijven die je zeker wilt spreken. Gebruik Twitter om bedrijven of personen voor een event te volgen en eventueel op een creatieve manier uit te nodigen om elkaar te spreken. Standhouders en bedrijven kunnen ook een lijst van personen of bedrijven op Twitter aanmaken om voor het event persoonlijk uit te nodigen. Nu wordt Twitter met name ingezet om te zenden en niet om te luisteren!

    Op deze manier besteed je je tijd nuttiger aan social media marketing en maak je van online offline. Zo praat je niet met de hele wereld op social media, maar ga je voor het zoeken en opbouwen van relaties. 

  • 2. Doe je huiswerk en bereid je voor. Om een goed gesprek te kunnen hebben is luisteren en vragen stellen altijd belangrijk. Op social media ligt waardevolle data, zodat je een dieper gesprek kan voeren en uiteindelijk een relatie kan opbouwen. Je bent beter geïnformeerd, door social media conversaties te volgen, zodat je betere gesprekken kunt voeren.

Steek tijd in het leren over je prospects, zodat je online en offline productievere gesprekken kunt voeren. Zoek berichten en informatie op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google van een potentiële klant. Er is zoveel informatie beschikbaar, waardoor je beter de context van een vraag of probleem helder kan krijgen. Gedraag je online net als offline: stel vragen, toon interesse en luister!

  • 3. Luister meer dan je praat. Mensen praten graag over zichzelf. Luisteren levert echt meer op! Toon oprechte interesse en maak social media echt ‘social’. Door op trefwoorden en hashtags te zoeken, kun je heel gericht en direct mensen volgen of conversaties aangaan. Deze manier van communiceren zie je helaas nog weinig, wat meer kan opleveren en effectiever is.

Deze tips zorgen ervoor als bedrijf of als persoon dat je met een gerichte aanpak meer kunt bereiken in het verbinden, opbouwen van relaties en het hebben van gesprekken. Heb je als bedrijf geen capaciteit, te weinig kennis of geen strategie? Laat je dan adviseren en ondersteunen voor een event. Denk als bedrijf aan de mogelijkheden, afhankelijk van je doelgroep, voor een Facebook of Periscope livestream of het gebruik van event hashtags. Heb jij vragen of aanvullende tips? Laat ze achter in een reactie!

About the Author

Mark Gieben

Mark Gieben is digitaal marketing strateeg / consultant en oprichter van Social Brander. Ontwikkelt en implementeert praktische en juiste groeistrategie om jouw doelgroep nog beter te bereiken. Werkt dagelijks voor kleine, grote, bekende en minder bekende bedrijven om samen de online strategie te optimaliseren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.