Social media analyse voor SublimeFM

Hoe zet je social media in voor events en/of bedrijf?

foto freshfriday1

Muziek verbindt en social media verbindt! Deze combinatie waren de ingrediënten voor een themasessie en netwerkbijeenkomst van SublimeFM en Afas software op 17 januari j.l over social media. In een vol theater bij Afas Software in Leusden klonken de ‘sounds’ van Giovanca om de aanwezigen muzikaal te inspireren. De tafelgasten (social media specialisten) aan “De tafel van de Vooruitgang” gaven inzichten over wat social media voor bedrijven kan betekenen. SublimeFM, onder leiding van Bas Westerweel, heeft mij gevraagd om tijdens deze middag de social media strategie te analyseren en concrete tips aan te reiken.

Hoe kan SublimeFM haar branding strategie versterken met het event Freshfriday door inzet van social media? Het containerbegrip social media is te groot om in een korte inspirerende sessie te behandelen. Met name de cases van KLM en NS, grote bedrijven, werden uitgelicht. Hoe zorg je voor een sterke branding en effectieve inzet van social media als zzp’er of MKB’er?

De kracht van social media voor kleine ondernemers

Uit de zaal kwam na mijn gesprek met Bas Westerweel meteen de vraag: “Ja maar,wat betekent dat voor mij als zelfstandig ondernemer.Hoe zet ik effectief Twitter in?” Social Branding blijft een grote uitdaging voor grote bedrijven, maar zeker ook voor kleine bedrijven en ondernemers.

Grote bedrijven hebben de middelen of afdelingen die hun merken ontwikkelen en beheren. Maar je hoeft geen online marketing specialist te zijn om je bedrijf zichtbaar te maken en toegevoegde waarde te verbeteren door middel van branding. Mark Gieben, oprichter van Social Brander heeft jarenlange ervaring in het adviseren van bedrijven van groot tot klein. Social Brander adviseert en begeleidt bedrijven, organisaties en  zelfstandig ondernemers vanuit de kansen die social media en internet te bieden heeft. ‘Sociaal’ zijn als merk of bedrijf, doelgroep centraal stellen in de strategie om toegevoegde waarde te kunnen leveren. Het creëren van een onderscheidend vermogen online is een vraagstuk waar veel bedrijven op dit moment mee worstelen. Lees mijn 6 tips waarmee je meer bereik genereert en meer betrokkenheid bij je bedrijf creëert

6 tips voor het bouwen aan een sterk sociaal merk

1 . Ken je doelgroep

Wie is je doelgroep? Wat zijn hun demografische gegevens ? Welke problemen hebben zij dat jij kan helpen oplossen ? Hoe kun je waarde aan hun leven en / of bedrijf toevoegen? Hoe beter je weet wie je publiek is , hoe beter je kunt content en een sociaal platform kunt creëren dat relevantie en waarde voor hen biedt . Social Branding draait immers om deelname aan relevante conversaties met echte mensen.

2 . Ken jezelf

Wie ben jij? Wat heb je te bieden dat uniek is ? Hoe kun je unieke waarde aan je doelgroepen , belanghebbenden en grotere gemeenschap zichtbaar maken?

3 . Ken je doelen

Het maakt niet uit hoe klein of groot je bedrijf is, hoeveel klanten je hebt of hoeveel geld je op de bank hebt . Je moet doelen en doelstellingen formuleren . Wil je je naamsbekendheid vergroten ? Verhoging van de merkwaarde ? Nieuwe markten bereiken ?

4 . Maak een merkboodschap architectuur

Je merk is niet alleen je logo , kleuren en social media kanalen. Je merk is alles wat je tweet, post, doet, zegt en deelt . Hoe je jezelf vertegenwoordigt naar de buitenwereld toe is belangrijk om het succes te bepalen.

5 . Wees niet bang om hulp te vragen

Ken je doelen en huur partners of adviseurs in die kunnen helpen deze te bereiken. Realiseer dat je moet investeren in kennis en expertise in een online strategie, waar een stagair niet altijd de oplossing is. Ga niet altijd voor de “goedkope” oplossing.

6 . Blijf menselijk

Onthoud steeds dat je communiceert met mensen. Zij willen een menselijk conncetie aangaan met (de mensen achter) je merk. Zorg dat je het menselijk aspect van je bedrijf deelt, waardoor mensen je dan sneller benaderen en vertrouwen.

Wilt u weten wat wij voor u of uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via (06) 33083106 of stuur ons een bericht via info@socialbrander.nl voor contact.

About the Author

Mark Gieben

Mark Gieben is digitaal marketing strateeg / consultant en oprichter van Social Brander. Ontwikkelt en implementeert praktische en juiste groeistrategie om jouw doelgroep nog beter te bereiken. Werkt dagelijks voor kleine, grote, bekende en minder bekende bedrijven om samen de online strategie te optimaliseren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.